dyslexie-onder-de-knie

 
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Leesmoeilijkheden

Lezen is een gecompliceerde vaardigheid. Wanneer we het ‘dyslexia-at-bay model (dyslexie-onder-de-knie model) voor lezen’ bekijken, kunnen we de vaardigheid in drie fases verdelen:

  1. Eerst scannen de ogen elk woord en elke regel.
  2. Dan zeggen we de woorden van binnen in ons hoofd.
  3. Tenslotte maken we een video in ons hoofd van wat we lezen; hierbij gebruiken we ons Visueel Dynamische Geheugen.

Klik hier om de video over visuele 'deelgrootte' te bekijken icon

 

Leesmoeilijkheden begrijpen

Om het leesproces en de bijkomende moeilijkheden goed te begrijpen, moeten we elke fase van het leesproces begrijpen.

Bij Oog-scan moeilijkheden vinden kinderen het fysiek moeilijk om woorden en regels te scannen met hun ogen; ook kan wat ze op de bladzijde waarnemen vervormd zijn.

Dit is een voorbeeld uit het New Scientist tijdschrift. Het illustreert hoe het voelt voor kinderen die lezen met een bepaald oog-scan probleem..

 

De bovenste regel is eveneens een voorbeeld uit het tijdschrift New Scientist. Het illustreert een ander type oog-scan probleem.

 

 

Oogbewegingen

Onze ogen zijn de snelst bewegende delen van ons lichaam en tijdens het lezen kunnen de ogen in een fractie van een seconde woorden scannen. Het samenwerken van de ogen is daarom van essentieel belang voor het leesproces.

In de eerste foto werken de ogen perfect samen. De leerling werd gevraagd naar een voorwerp te kijken dat naar neusrug toebewogen werd, en beide ogen volgden met dezelfde snelheid.

Echter, kijk naar foto 2.

Deze foto laat ziet dat de ogen op verschillende snelheden werken. Het linkeroog heeft sneller bewogen dan het rechteroog.

Meer weten over oogscanproblemen? Ga naar oogscanproblemen.

Problemen met begrijpen

Veel kinderen die lezen met oogscanmoeilijkheden zullen het meest van hun energie besteden aan het zien en zeggen van de woorden en zullen dus weinig energie over hebben om zich te herinneren wat ze gelezen hebben.  Daardoor zullen lezen zonder te begrijpen wat ze lezen. 

Voor meer informatie over problemen bij begrijpend lezen klik hier.